earth

Panorama Pijbes

Panorama PIjbes is een achtdelige tv-serie van de NTR uit 2017 waarin kunsthistoricus Wim Pijbes naar het Nederlandse landschap kijkt door de ogen van kunstschilders. Hij ontmoet kunstkenners, verzamelaars en hedendaagse kunstenaars op zoek naar de magie van oer-Hollandse landschappen. Hij zoekt schilderijen vanaf de Middeleeuwen tot nu, waarop het Nederlands landschap de hoofdrol speelt.

01. De kust

Kunsthistoricus Wim Pijbes zoekt naar het geheim van het volmaakte zeegezicht. Wat bezielde Mesdag om 30 jaar lang hetzelfde stukje strand te gaan schilderen? Is het licht van Piet Mondriaan aan de Zeeuwse kust te vangen? En wat maakt die einder boven zee zo oneindig volgens fotograaf Bruno van den Elshout? Verder >

02. Achter de dijk

Het meest oer-Hollandse landschap is een gemaakt landschap: de polders. Geen ander land ter wereld heeft zoveel schilderijen voortgebracht van groene weiden en boerendorpjes in plaats van kastelen en kathedralen. In zijn zoektocht naar de hedendaagse kunstenaars die het polderlandschap koesteren, stuit kunsthistoricus Wim Pijbes op grote zorgen. Zoals Claudy Jongstra die ziet dat dit Nederlandse landschap verdwijnt. Verder >

03. De rivier

Meanderende rivieren of strakgetrokken oevers; het Nederlandse landschap wordt overal doorkruist door water. Het bracht voorspoed en die voorspoed trok schilders aan. De meest geschilderde stad van Nederland ligt dan ook, niet toevallig, op de kruising van maar liefst 3 rivieren: Dordrecht. Jan van Goyen, Albert Cuyp, Jan Voerman; allemaal zochten ze de rivieren op. Wat trekt een schilder als Willem den Ouden aan aan water, dat zo moeilijk te schilderen is? Verder >

04. De nieuwe tijd

Deze aflevering speelt zich af eind 19e eeuw, als het landschap rigoreus verandert. Maar weinig schilders in de 19e eeuw zagen de grote veranderingen aankomen, behalve één: Paul Gabriël. Zijn schilderij 'Il vient de loin' (hij komt van ver) is het begin van een zoektocht naar het veranderde landschap van nu, zoals Koen Vermeule dat schildert. Verder >

05. De stad

Wim Pijbes loopt door de stad van de 17e eeuw, in schilderijen die meer zijn dan een getrouwe weergave. Ze vertegenwoordigen een wereldbeeld van de 17e -eeuwse mens: de grachtenhuizen van een stad in aanbouw, de Vinexwijken van de 17e eeuw geschilderd door Gerrit Berckheyde. En er is de ommekeer in de schilderkunst als Breitner de gewone mensen in de stad gaat schilderen. Hoe doet een hedendaagse stadsschilder als Arie Schippers dat? Wat ziet hij nog voor moois om te schilderen in de stad? Verder >

6. Woeste grond

Wim trekt de woeste natuur in. Via het Drenthe van zijn jeugd is hij op zoek naar de restjes Romantiek van Koekkoek en Bilders. Hij dwaalt door landschappen die stille getuigen zijn van de geschiedenis, soms komisch en soms verdrietig en noodlottig, zoals de houtskooltekeningen van Carlijn Mens.  Verder >

7. De tuin

Wim Pijbes is op zoek naar geschilderde tuinen. Het schilderen van dit aangelegde landschap doen maar weinigen. Op bezoek bij Marc Mulders krijgt de tuin dan toch een diepere betekenis als deze kunstenaar Wim het goddelijke van de bloemetjes en de bijtjes uitlegt. Verder >

8. Het fantasielandschap

Niet alle landschappen bestaan. Tenminste, in de echte wereld. Wel in het hoofd van de kunstenaar waar fantasie en werkelijkheid vaak samenspelen. Van het verbeelden van de bijbel tot aan het uiten van seksuele dromen. Het creëren van een andere werkelijkheid is van alle tijden. In deze laatste aflevering wandelt kunsthistoricus Wim Pijbes via Willink en Melle de droomwereld binnen van videokunstenaars De Beeldjutters.  Verder >